1914-1955
Urodzony w Niemczech Hans Knoll pochodzący z meblarskiej rodzinny . Ojcem Hansa był Walter C. Knoll, pionier nowoczesnych mebli w Niemczech przed 1933 , realizował projekty Miesa van der Rohe w swojej fabryce w Stuttgarcie.

Hans Knoll pełen pasji , opuszczając Niemcy, udał się do Anglii, gdzie zaczął działalność zajmującą się projektowaniem wnętrz o nazwie Plan Ltd. W Angli przebywał krótko i w 1937 roku wyruszył do Nowego Jorku.

Z doświadczeniem wyniesionym w Europie w produkcji mebli i projektowania, założył w 1938 roku Knoll Furniture Company .

Knoll na początkowo działalności amerykańskiej zamierzał importować europejskie wzory , lecz trudne warunki transportu z ówczesnej Europy skierowały go do produktów krajowych.

Hans Knoll rozszerzył ofertę firmy o produkty wnętrzarskie w tym celu zatrudnił młodego duńskiego projektanta Jensa Risoma w 1941 roku, aby pomógł w planowaniu przestrzeni.

Risom zaprojektował oryginalną serie mebli Knoll które miały wyróżnić firmę na rynku amerykańskim.

W tym samym czasie Hans stworzył pierwszy zakład produkcyjny firmy w starej sali tanecznej w East Greenville w Pensylwanii.

Firma wciągu kilku lat coraz pewniej czuła się na rynku amerykańskim , współpraca Knolla z Florence Schust, począwszy od 1943 roku, popchnęła firmę w kierunku doskonałości. Florence i Hans pobrali się w 1946 roku.

W ciągu następnych dziewięciu lat, aż do śmierci Hansa w wypadku samochodowym w 1955 roku, firma odniosła sukces w USA, jak i za granicą, wraz z utworzeniem Knoll Planning Unit, Knoll Textiles i niezliczonych kultowych już zleceń.

Hans i Florence założyli rozpoznawalny w stanach i za granicą Ameryki dom projektowy.

Pracowania projektowa rozpoczęła prace nad siedzibą główną Connecticut General. Kolekcja obejmowała między innymi projekty Miesa van der Rohe, Saarinen’s Womb Chair oraz krzesła biurowe 71 i 72, kolekcję drucianych ram Bertoi, projekt Florence Knoll.

Eero Saarinen napisał o Hansie Knollu:

„Hans Knoll wniósł wielki i trwały wkład w świat kultury. Żaden człowiek nie zrobił tak wiele, aby zmienić wnętrza naszych budynków. W Ameryce odczuwamy jego wpływ zwłaszcza w budynkach instytucjonalnych i komercyjnych, do których współczesny design prawie się nie przeniknął. … To on dał swoim klientom zaufanie do dobrego projektu. W ramach swojej ogromnej, kwitnącej organizacji zajmował się każdym pracownikiem w osobisty, ludzki sposób. Projektantom hojnie dawał własną twórczą wyobraźnię, zachęcając ich do podejmowania nowych i lepszych rzeczy. Zawsze swobodnie przypisywał zasługi swoim projektantom, ale on – który odegrał dużą rolę w ich pracy – nigdy nie przypisywał sobie zasług. Hojność, entuzjazm, natchnienie i troska o ludzi, które wnosił we wszystko, czego dotknął, na długo zostaną zapamiętane przez nas wszystkich.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *